Активіст ГО «Поруч» на обговоренні реформи системи фінансування вищої освіти в KSE

15/03/2016
Фото KSE

Фото KSE

14 березня у Київській школі економіки за участі Міністерства освіти і науки України відбулося обговорення реформування системи фінансування вищої освіти в Україні. МОН вперше презентувало новий механізм фінансування вищої освіти в Україні.

До участі у дискусії щодо існуючої моделі розподілу державних коштів у вищій школі, її перспектив і недоліків, запрошені урядовці, народні депутати України, аналітики та представники університетів.

Серед спікерів заходу: Інна Совсун – перший заступник Міністра освіти і науки, Тимофій Милованов – Президент KSE, професор Піттсбурзького університету, Єгор Стадний – виконавчий директор аналітичного центру CEDOS, Віль Бакіров – ректор Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, Олександр Співаковський – народний депутат України, перший заступник Голови Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти, Юлія Клименко – заступник Міністра економічного розвитку і торгівлі України, Володимир Бахрушин – фахівець в сфері освітньої політики, головний експерт групи “Освіта” Реанімаційного пакету реформ, професор ЗНТУ, Роман Качур – заступника Міністра фінансів України.

Захід, зокрема, відвідали Наталія Шульга – депутат фракції «Об’єднання «Самопоміч» в Київраді, видатна вчена-біолог, виконавчий директор «Українського наукового клубу», Ірина Єгорченко – старший науковий співробітник Інституту математики НАН, Голова з взаємодії з органами держвлади ГО ТРОН, Володимир Бугров – проректор з науково-педагогічної роботи Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Євген Ніколаєв – доцент Кафедри політичної економії КНЕУ. ГО «Поруч» представляв волонтер Роман Неколяк.

Перший заступник Міністра освіти і науки Інна Совсун презентувала бачення МОН у питанні реформування системи фінансування вищої освіти в Україні. Зокрема, Інна Совсун наголосила на неефективності системи державного замовлення, яке працює без прив’язки до потреб суспільства, економіки та держави. Державне замовлення – уособлення радянської спадщини у вищій освіті. Як засіб державного регулювання державне замовлення у системі вільного ринку не може здійснювати належний та точний аналіз даних, таким чином його результати засновані на необ’єктивних даних та наукових методиках. Дає привід для звинувачення державних замовників у “ручному розподілі”, що у свою чергу, посилює недовіру до цього інструменту в цілому. Держзамовлення характеризується знеособленістю і незалежністю від результатів освітньої діяльності ВНЗ. Фінансування здійснюється “за потребами” незалежно від конкретних результатів роботи вишів. Вимагає постійного дріб’язкового супроводження з боку МОН, що свідчить про надмірну забюрократизованість.

Суспільними очікуваннями реформи фінансування системи вищої освіти в Україні є прозорість у розподілі бюджетних коштів та їх більш ефективне використання. ВНЗ прагнуть розширення свободи у розпорядженні коштами.

Завданнями нової системи реформи фінансування системи вищої освіти є:

Фото KSE

Фото KSE

– відповідь на суспільний запит;

– формування освітньої політики через нову модель фінансування;

– відповідність кращим європейським практикам.

Нова модель фінансування складається з чотирьох блоків :

1. Базове (блочне) фінансування вищих навчальних закладів.

2. Соціальний фонд.

3. Фонд розвитку (фонд капітальних вкладів).

4. Фонд державної цільової підтримки.

Проблемами вищої освіти а Україні є високий ступінь недовіри суспільства загалом, викривленість конкурентного середовища через потужні лобістські впливи, збільшення кількості університетів, що призводить до розмивання ресурсів, непрозорість державного управління у сфері освіти. Заступник Міністра економічного розвитку та торгівлі Юлія Клименко пояснила, що міністерство не володіє повною інформацією для формування замовлення через відсутність налагодженого обміну інформацією з ВНЗ.

Єгор Стадний представив результати дослідження Аналітичного Центру CEDOS “Концептуальна модель державного фінансування ВНЗ за результатами діяльності” 

Учасники обговорення погоджуються з відсутністю належної координації між МОН, Міністерством економічного розвитку і торгівлі України та освітніми аналітичними центрами.

Основні тези, презентації з події за посиланням

Відео зйомка заходу забезпечена Освітнім порталом Педагогічна преса

Аналітичний центр CEDOS (раніше Центр дослідження суспільства) – незалежний, позапартійний, некомерційний аналітичний центр. Ми досліджуємо державну політику та суспільні процеси у сферах освіти, міграції та міського розвитку з метою формування прогресивних інституцій та посилення участі громадян у прийнятті рішень.”

Київська школа економіки (KSE), заснована у 1996 році Консорціумом економічних досліджень та освіти (EERC), – це навчальний заклад світового рівня з відмінною репутацією як в Україні, так і за кордоном. KSE входить до числа найкращих шкіл Центральної та Східної Європи, готуючи майбутнє покоління економістів світового рівня. Таким чином, діяльність KSE сприяє розвитку сфер економіки, бізнесу, а також економічної політики в Україні та сусідніх державах. KSE провадить свою освітню діяльність за підтримки Уряду Швеції.”

 
 

 

Шановні Друзі!

Раді повідомити, що для зручного та більш інформативного висвітлення нашої діяльності, ми оновили сайт. Ласкаво просимо!

З повагою,
Адміністрація ВГО “Поруч”

Шановні Друзі!

Раді повідомити, що для зручного та більш інформативного висвітлення нашої діяльності, ми оновили сайт.
Ласкаво просимо!

Перейти на новий сайт